Ohjeet

Yritysasiakas

Yritysasiakkaan on tunnistauduttava Kiinteistövaihdannan palveluun vahvalla sähköisellä tunnistusmenetelmällä. Yritysasiakkaiden kirjautumiseen pääsee osoitteesta www.kiinteistoasiat.fi -> Kirjaudu yritysasiakkaana -linkin kautta.

Käyttöoikeuksien hallinnasta vastaa yritys itse.

Tunnistautuminen vahvalla tunnistuksella

Vahva tunnistus mahdollistaa yrityksen puolesta allekirjoittamisen. Yritysasiakkaan vahva tunnistus tapahtuu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla. Kun em. tunnisteilla kirjaudutaan järjestelmään sisään, tarkistaa Kiinteistövaihdannan palvelu nimenkirjoitusoikeudet automaattisesti Kaupparekisteristä. Jos henkilöllä on nimenkirjoitusoikeudet useammassa organisaatiossa, pyytää palvelu valitsemaan organisaation, jota käyttäjä haluaa edustaa. Muussa tapauksessa palvelu ohjaa käyttäjän suoraan palvelun etusivulle.

Jos organisaatiokohtaisia edustajatietoja ei ole saatavilla kaupparekisteristä, edellyttää palvelun käyttö kirjallisen yleisvaltakirjan toimittamista Maanmittauslaitokselle. Yleisvaltakirjalla esimerkiksi kuntia, seurakuntia, viranomaisia, säätiöitä ja yhdistyksiä edustavat henkilöt voivat käyttää Kiinteistövaihdannan palvelua.

Lue lisää organisaation edustajana tunnistautumisesta täältä.

Maksaminen laskulla

Yritysasiakas voi maksaa asiointimaksuja, kuten henkilöasiakaskin, eli verkkopankkitunnuksilla.

Yrityksillä on vaihtoehtoisesti mahdollisuus solmia maksuja helpottava laskutussopimus. Laskutussopimus mahdollistaa asiointi- ja hakemusmaksujen maksamisen laskulla. Samalla laskulla voi maksaa laskulle merkityn ensimmäisen laskutettavan tapahtuman jälkeen 30 päivän sisällä kertyneet maksut. Jos käyttäjän organisaatiolla on voimassa oleva laskutussopimus, voi käyttäjä maksuvaiheessa päättää maksetaanko asiointimaksu tai hakemusmaksu verkkopankissa vai laskulla jälkikäteen.

Lisätietoa laskutukseen kohdassa Organisaatioille -> Laskutussopimus